کد خبر : 52825 / /
/

۱۰ مورد از کاربردهای انواع ساندویچ پانل

۱۰ مورد از کاربردهای انواع ساندویچ پانل

 

 

انواع ساندویچ پانل دارای کاربردهای مختلفی هستند و در عمل در تمام حوزه‌های صنعت ساختمان می‌توان از پنل ساندویچی بهره گرفت. در واقع این دسته از مصالح ساختمانی مختص چند کاربری خاص نیستند و امکان بکارگیری آنها به منظور احداث انواع گوناگون ساختمان‌ها وجود دارد. در این مقاله به بررسی انواع کاربردهای ساندویچ پانل میپردازیم.

ساختار ساندویچ پانل

ساندویچ پانل متریالی کامپوزیتی با سه لایه مختلف می‌باشد که با بکارگیری ورق‌های فلزی و فوم‌های عایق تولید می‌شود. در این ساختار لایه میانی ضخامت بیشتری دارد و دو لایه کناری در عمل نقش محافظت از هسته مرکزی را ایفا می‌کنند.

با وجود اینکه طی دهه‌های اخیر مواد اولیه دچار تغییرات زیادی شده‌اند اما ساختار پنل ثابت باقی مانده است. یکپارچگی بافت ساندویچ پانل وابسته به انجام درست و دقیق مراحل تولید و بکارگیری دستگاه‌ها و تجهیزات استاندارد می‌باشد.

انواع ساندویچ پانل از جنبه محل نصب

۴ نوع اصلی پنل ساندویچی از جنبه محل نصب وجود دارند. برای ساخت دیوارها و سقف‌هایی با کارایی بالا باید از متریال متناسب بهره گرفت زیرا هر جداره شرایط متمایزی دارد و نیروهای متفاوتی بر آن وارد می‌شوند.

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی دارای برآمدگی‌هایی است که به آنها گام گفته می‌شود. گام از یک طرف مقاومت در برابر نیروهای نقطه‌ای را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر محلی مناسب به منظور اورلب دو پنل مجاور می‌باشد.

ساندویچ پانل دیواری

از انواع مختلف، ساندویچ پانل دیواری بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد و برای پاسخ به نیازهای متفاوت در ضخامت‌های گوناگون و چند نوع مختلف از جمله شیاردار و پیچ مخفی تولید و عرضه می‌گردد.

ساندویچ پانل سردخانه

ساندویچ پانل سردخانه در چندین ضخامت مختلف شامل ۸، ۱۰، ۱۲.۵ و ۱۵ سانتی‌متر عرضه می‌شود. برای تعیین مناسب‌ترین ضخامت این متریال باید به نوع سردخانه و شرایط نگهداری کالاهای داخل آن توجه نمود.

پنل ساندویچی اتاق تمیز

پنل ساندویچی اتاق تمیز بر خلاف سایر انواع تنها در رنگ سفید و با سطحی صاف عرضه می‌گردد زیرا کنترل مداوم تمیزی و حفظ استانداردهای بهداشتی مهم‌ترین اولویت‌ها در کلین روم هستند.

انواع ساندویچ پانل از جنبه جنس ورق

کارخانه‌های تولیدکننده برای لایه‌های کناری پنل‌های ساندویچی از چندین نوع ورق مختلف بهره می‌گیرند. ورق‌های فلزی مزیت‌های بیشتری نسبت به انواع غیرفلزی دارند. آلوزینک، گالوانیزه و آلومینیوم رایج‌ترین ورق‌ها بدین منظور محسوب می‌شوند. هر سه ورق در مقایسه با فولاد مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی دارند. در مناطقی که رطوبت هوا شدید نیست ساندویچ پانل گالوانیزه از دوام کافی نسبت به ساندوی پانل آلومینیوم برخوردار است.

2

انواع پنل ساندویچی از جنبه نوع فوم

بسیاری از ویژگی‌های انواع پنل ساندویچی به جنس فوم عایق قرار گرفته در بخش میانی آنها بستگی دارد. پلی استایرن منبسط شده، پلی ایزوسیانورات و پلی یورتان رایج‌ترین فوم‌های عایق مورد استفاده در تولید این متریال هستند. هر یک از فوم‌های مذکور مزیت‌های متفاوت و خاص خود را دارند. در احداث اکثر ساختمان‌ها ساندویچ پانل پلی یورتان بهترین متریال به منظور اجرای دیوارها و سقف است.

مزیت‌های انواع ساندویچ پانل

  • ضریب مقاومت در برابر عبور حرارت بالا و کاهش اتلاف انرژی
  • امکان نصب سریع و ساخت جداره‌ها در زمانی به مراتب کوتاه‌تر
  • پایداری بالا، دوام زیاد و عمر مفید طولانی
  • کاهش عبور صدا از دیوار و سقف و ایستادگی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی
  • برخورداری از امکان دمونتاژ و استفاده مجدد از ساندویچ پانل

3

۱۰ مورد از مهم‌ترین کاربردهای انواع ساندویچ پانل

مزایای متعدد پنل ساندویچی موجب می‌شود تا این متریال کاربردهای بیشتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی داشته باشد. آجر، سنگ و مصالح بنایی دیگر کارکرد مشخص و محدودی دارند اما ساندویچ پانل دارای کاربردهای مختلفی است که در این بخش به ۱۰ مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

ساختمان پیش‌ساخته

ساندویچ پانل دیواری و سقفی بهترین متریال برای اجرای پروژه‌های ساختمانی به شیوه پیش‌ساختگی محسوب می‌شوند. قطعات مختلف ساختمان پیش‌ساخته در کارخانه و با استفاده از متریال‌های صنعتی از جمله پنل‌های عایق تولید می‌شوند و سپس به محل احداث پروژه منتقل می‌گردند.

ساخت جداره‌های سوله

اولین و شاخص‌ترین کاربرد پنل‌های عایق در ساخت سقف و دیوار سوله است. سوله‌ها عمدتاً کاربری صنعتی دارند و طبیعتاً عمر مفید جداره‌ها و مقاومت آنها در برابر آسیب‌های محیطی و ضربات وارده از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. از همین رو ساندویچ پنل در مقایسه با سنگ، آجر و سفال تناسب بیشتری با شرایط سوله دارد.

احداث سالن‌های بزرگ

ساخت فضاهایی با دهانه وسیع که مساحت زیادی را به صورت یکپارچه تأمین نمایند به خواسته اصلی بسیاری از کارفرمایان تبدیل شده است. انواع ساندویچ پانل سقفی به‌صرفه‌ترین متریال برای پوشش سقف در سالن‌های متوسط و بزرگ محسوب می‌شوند.

اجرای سردخانه

کم کردن دمای داخل سردخانه و رساندن آن به صفر درجه سانتی‌گراد یا حتی کمتر نیازمند مصرف مداوم انرژی است. با استفاده از ساندویچ پانل سردخانه به منظور اجرای سقف و دیوارها، اتلاف انرژی از جداره‌ها کاهش می‌یابد و هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی کم می‌شوند.

4

اجرای انبارهای کوچک و بزرگ

انبارها از جمله فضاهای ساده اما پرکاربرد هستند. با بکارگیری پنل ساندویچی به منظور احداث انبار، سرعت ساخت‌وساز افزایش می‌یابد و دوام ساختمان برای چند دهه تضمین می‌گردد. به منظور ساخت انبار باید از میان انواع پنل‌های عایق ساختمانی با توجه به شرایط آب‌وهوایی بهترین نوع را انتخاب نمود.

ساخت کلین روم

کلین روم یا همان اتاق تمیز فضایی ایزوله می‌باشد که از ورود هر گونه آلودگی به درون آن جلوگیری می‌شود. ساندویچ پانل اتاق تمیز متریالی استاندارد است که با هدف استفاده در ساخت کلین روم تولید می‌شود.

تولید اتاقک پیش ساخته با ساندویچ پانل

کانکس یا اتاقک پیش‌ساخته کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان و سایر صنایع دارد. چوب، ساندویچ پانل و ورق‌های فلزی را می‌توان برای تولید کانکس به کار برد. اتاقک پیش‌ساخته‌ی پنلی از جنبه ماندگاری و عملکرد برتر از انواع دیگر این محصول می‌باشد.

تولید اتاق حمل بار

اتاق حمل بار محفظه‌ای است که بر روی وانت و سایر خودروهای باری نصب می‌شود و عموماً به منظور جابه‌جایی و توزیع کالاهای تندمصرف به کار می‌رود. انواع ساندویچ پانل بهترین انتخاب برای سقف و دیوار این محصول هستند.

احداث خانه ییلاقی و ویلا

ویلاها معمولاً خارج از شهر‌ها احداث می‌شوند. سبک بودن و ابعاد استاندارد ساندویچ پانل حمل آن به محل احداث ویلا را آسان می‌کند. به علاوه تنوع رنگ این متریال امکانی ارزشمند را به سازندگان می‌دهد تا ویلایی مطابق با سلیقه خریدار بسازند.

ساخت کف عایق

در برخی از پروژه‌های ساختمانی نفوذ سرما یا گرما از کف ساختمان به چالشی جدی تبدیل می‌شود. عایق‌های حرارتی معمول ویژگی‌های لازم را برای قرارگیری در کف ندارند. انواع پنل ساندویچی نایلون را می‌توان برای عایق‌بندی کف به کار گرفت.

عوامل موثر بر قیمت انواع ساندویچ پانل

از میان عوامل گوناگون جنس ورق بیشترین تأثیر را بر قیمت انواع ساندویچ پانل دارد. ضخامت ورق، نوع فوم عایق و ضخامت کلی پنل هم سایر عوامل موثر بر قیمت هستند. از میان ورق‌های فلزی مختلفی که در تولید پنل‌ها به کار می‌روند ورق آلومینیوم گران‌تر از بقیه می‌باشد و برای پروژه‌هایی با بودجه محدود مناسب نیست. در مجموع از میان مدل‌های مختلف ساندویچ پانل گالوانیزه دارای به‌صرفه‌ترین قیمت می‌باشد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.