کد خبر : 49333 / /
/

معرفی انواع پیچ و مهره

پیچ و مهره یکی از پرکاربردترین ابزارها است که در خانه و محل کار تمامی افراد یافت می شود. پیچ و مهره ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای کاربردی خاص طراحی شده اند. پیچ و مهره ها برای متصل کردن دو قطعه مختلف به یکدیگر به کار می روند.

معرفی انواع پیچ و مهره

 

پیچ و مهره چیست؟

پیچ ابزاری از جنس فلز است که بر روی آن شیارهای مارپیچی تعبیه شده است. این شیارها رزوه نام دارند و به محکم تر شدن اتصال و فرو رفتن پیچ در شیار محل اتصال کمک می کنند. معمولا پیچ به همراه قطعه ای به نام مهره استفاده می شود. مهره جسمی حلقه ای شکل است و برای ایمن سازی قطعات، به همراه پیچ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نقش پیچ و مهره در روزمره

پیچ ها وسیله ای برای اتصال مکانیکی قطعات مختلف هستند. پیچ و مهره ها نقش مهمی در زندگی ما دارند. تمامی لوازمی که در طول روز با آن ها سروکار داریم مانند مبل ها، میز و صندلی، کابینت، درب ها و... در ساختار خود دارای پیچ و مهره هستند.

انواع جنس پیچ و مهره

پیچ و مهره ها در جنس های چوبی، فلزی یا پلاستیکی تولید می شوند. پرمصرف ترین پیچ ها در کشور ما پیچ های فولادی هستند که در ساخت آن ها از فولادهای کم کربن و کربن متوسط استفاده می شود. علاوه بر این فولادهایی با کربن بالا و فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) نیز برای ساخت پیچ و مهره مورد استفاده قرار می گیرد. برنج، مس و آلومینیوم نیز از انواع دیگر مواد اولیه برای ساخت پیچ ها هستند.

پیچ شش گوش

Hex Bolt یا پیچ شش گوش با استحکام بالا است که سری آن حالت شش گوشه دارد؛ به همین دلیل به آن پیچ شش گوش می گویند. این پیچ در دو نوع نیم رزوه و تمام رزوه ساخته شده است.

پیچ آلن

پیچ های آلن در قسمت بالای خود دارای یک حفره به شکل انتهای آچار آلن دارند؛ بنابراین باز و بسته کردن آن ها توسط آچار آلن انجام می شود. در صنعت به این نوع پیچ ها پیچ سوکتی (Socket Screw) نیز گفته می شود.

2

پیچ سر مته

انتهای این پیچ ها همانند مته است؛ به همین دلیل به این نام معروف هستند. این پیچ ها قابلیت سوراخکاری دارند. از مهم ترین مزایای پیچ های سر مته می توان به عدم نیاز به رول پلاک، مقاومت کششی بالا، مقاومت در برابر خوردگی و کاربری آسان اشاره کرد.

پیچ چشمی

پیچ های چشمی در انتهای خود داری یک حلقه هستند. درون این حلقه ها زنجیر یا طنابی برای جا به جا کردن اجسام مختلف قرار می گیرد.

پیچ MDF

در اغلب موارد از پیچ MDF برای اتصال ورقه هایی از جنس MDF استفاده می شود. ورقه‌های MDF سخت ‌تر از چوب معمولی هستند؛ به همین دلیل نمی توان برای اتصال آن ها از پیچ های معمولی استفاده کرد.

پیچ و مهره T

در صنایع ساختمانی برای بستن داربست های فلزی از پیچ و مهره T استفاده می شود؛ از این رو به آن ها پیچ های داربستی نیز گفته می شود. باز و بسته کردن این پیچ ها به آسانی توسط دست انجام می شود.

مهره شش گوش

مهره شش گوش از جمله مهره های پرکاربرد است که ساختاری شش ضلعی دارد. مهره های شش گوش در جنس های مختلف تولید می شوند.

مهره کاسه نمدی

ظاهر مهره کاسه نمدی مشابه مهره های معمولی شش گوش است، اما این مهره ها در داخل دنده هایی برای چفت شدن بهتر اتصالات دارند.

استاد بولت

استاد بولت از جمله پیچ های تمام رزوه است که در دو طرف خود مهره دارد. از استاد بولت ها در صنایع مهمی مانند صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع خودرو سازی، صنایع معدن و ساخت شیرآلات صنعتی و بستن فلنج ها استفاده می شود.

3

رول بولت

رول بولت یا انکر بولت مکانیکی از انواع پیچ و مهره است و از یک پیچ سر مخروطی، یک استوانه، یک واشر و مهره تشکیل شده اند.

انکر بولت

انکر بولت ها از انواع پیچ های ساختمانی هستند و برای استفاده در بتن طراحی شده اند.

خرید انواع پیچ و مهره از یگانه استیل

فروشگاه اینترنتی یگانه استیل با بیش از دو دهه سابقه در زمینه تولید و توزیع انواع پیچ و مهره یکی از معتبرترین فعالان در این حوزه است. شما عزیزان می توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر در خصوص قیمت پیچ و مهره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.