کد خبر : 43440 / /
/

آیا می توانید در هر سنی زبان یاد بگیرید؟ چرا سن مانعی برای یادگیری زبان نیست؟

وقتی صحبت از یادگیری یک زبان جدید می شود، اغلب نظراتی مانند "من برای شروع خیلی پیر هستم" یا "برای من خیلی دیر شده" می شنویم. واقعا اینطور فکر می کنید؟ آیا فکر می کنید وقتی افراد به سن خاصی می رسند دیگر قادر به یادگیری یک زبان جدید نیستند؟ یا شاید این فقط بهانه ای است برای عدم پذیرش یک چالش جدید ... چگونه می توانیم بفهمیم که برای یادگیری یک زبان خارجی خیلی دیر شده است؟ یا مثل ما معتقدید که سن مانعی برای یادگیری زبان نیست؟ آیا در هر سنی می توانید زبان یاد بگیرید؟

آیا می توانید در هر سنی زبان یاد بگیرید؟ چرا سن مانعی برای یادگیری زبان نیست؟

 

نمی‌گویم چه سنی را «پیر» می‌دانم، زیرا فکر می‌کنم ما در در قلبمان  همیشه کودک هستیم.  در عوض، من ثابت خواهم کرد که چرا سن مانعی برای یادگیری زبان نیست و ثابت می کنم که شما می توانید یک زبان را در هر سنی یاد بگیرید و داده های علمی نیز، ادعاهای من را حمایت می کنند! چندین مطالعه نشان داده است که افراد مسن واقعاً قادر به یادگیری زبان های جدید هستند. در واقع، آنها می توانند به همان سرعتی که جوانان می اموزند، یاد بگیرند و در برخی موارد حتی سریعتر هم یاد بگیرند!

 

آیا می توانید در هر سنی زبان یاد بگیرید؟

یادگیری زبان بعد از رسیدن به سن بلوغ (رشد) مشخصی، در مقایسه با یادگیری در دوران جوانی، برتری های فراوان دارد. به عنوان مثال، انگیزه، ارتباطات غیرکلامی و آوایی، فقط چند مورد از برتری ها هستند. بلوغ یک منبع عالی برای یادگیری زبان است. هنوز آن را نمی خرید؟ من سعی می کنم تا پایان این مقاله نظر شما را تغییر دهم.

نوروپلاستیسیته یا جوانی ابدی ذهن

 سال‌ها پیش، محققان دریافتند که مغز مانند بسیاری از اعضای بدن، در طول زندگی رشد زیادی می‌کند. مغز دائماً در حال تغییر است، زیرا یادگیری هرگز متوقف نمی شود. به این ویژگی، نوروپلاستیسیته یا پلاستیسیته مغز می گویند. نوروپلاستیسیته یک اصطلاح علمی است که تمام راه های تغییر مغز را توصیف می کند. تغییر به ویژه در طول نوروژنز اتفاق می افتد، یعنی زمانی که نورون های جدید در طول فرآیند یادگیری ایجاد می شوند. نورون های جدید نیز زمانی ایجاد می شوند که با تجربیات جدیدی مانند محیط جدید یا نوعی آسیب مواجه می شویم.

مغز دائماً در حال تکامل است و پس از رسیدن به سن خاصی از این کار دست نمی کشد. مغز با تکامل و یادگیری ما، تکامل می یابد. مطالعه ای در سال 2000 توسط مگوایر و همکارانش با اسکن MRI از مغز رانندگان تاکسی این نظریه را تایید کرد. آنها مطالعه خود را بر روی رانندگان تاکسی لندن انجام دادند که قبل از دریافت گواهینامه رانندگی باید نزدیک به دو سال در خیابان های شهر رانندگی می کردند. دانشمندان می خواستند بررسی کنند که چگونه چنین اموزش های فشرده ای بر مغز تأثیر می گذارد. نتایج 16 راننده تاکسی نشان داد که هیپوکامپ* آنها از نظر فیزیکی بزرگتر از 50 مرد سالم شاغل در سایر حرفه ها بود. علاوه بر این، هرچه این رانندگان تاکسی تجربه بیشتری کسب می کردند، هیپوکامپ آنها بیشتر رشد می کرد. این بدان معنی است که این دوره اموزشی فشرده،  بدون در نظر گرفتن سن، به رشد مغزی آنها کمک کرده است.

مغز ما حتی در سنین بالا به طور مداوم در حال تکامل است. زمانی که 50، 60 یا حتی 70 شمع تولد را فوت کنیم، تکامل، خود را متوقف نمی کند. هر چه بیشتر یاد بگیریم، مغز بیشتر رشد می کند. برای مغز محدودیت های بسیار کمی وجود دارد. مغز ما نشان داده است که ما هرگز برای یادگیری پیر نیستیم. هیچ سن مناسبی برای یادگیری یک زبان جدید (یا هر چیز دیگری) وجود ندارد! آیا در هر سنی می توانید زبان یاد بگیرید؟ قطعا!

در مورد مغز مترجمان نظامی چطور؟

 مطالعه دیگری در سال 2012 توسط گروهی از محققان به رهبری یوهان مارتنسون روی مترجمان نظامی انجام شد که تأثیر یادگیری یک زبان جدید را بر مغز نشان داد. در این مطالعه محققان حجم هیپوکامپ را قبل و بعد از سه ماه دوره فشرده اموزش زبان اندازه گیری کردند. نتیجه چه بود؟ این مطالعه نشان داد که هیپوکامپ متناسب با تعداد دوره های گذرانده شده رشد می کند. به طور خلاصه، هیپوکامپ مترجمان نظامی که در دوره های زبان شرکت می کردند، بزرگتر از کسانی بود که در کلاس های زبان شرکت نمی کردند.

توانایی فراشناختی فقط یک عادت است

 افراد مسن دارای برتری های شناختی بارزی برای یادگیری زبان هستند که از نظر علمی به عنوان شایستگی های فراشناختی نامیده می شود. این بدان معناست که افراد مسن می توانند از تجربیات زندگی خود برای پیشرفت زبان، راحت تر استفاده کنند. مطالعه ای به رهبری مری شلپگرل در سال 1987 نشان می دهد که سن عاملی در کاهش یادگیری زبان نیست. یادگیری زبان توسط دانش آموزان جوان نسبت به افراد مسن تر زمان بیشتری می برند.چرا؟ چون بزرگترها به برقراری ارتباط عادت دارند! صحبت کردن، مسافرت کردن، تلاش برای درک خود به زبانی دیگر و غیره برای آنها تجربه جدیدی نیست. زمان به نفع شماست!

7

آیا می توانید در هر سنی زبان بیاموزید: چگونه سن مانعی برای یادگیری زبان ها نیست و برتری هایی که ما به عنوان بزرگسال داریم،چیست؟

 

به طور خلاصه، بزرگسالان برتری ها، تکنیک ها و تجربیات بیشتری دارند که به آنها اجازه می دهد زبان های جدید را به سرعت یاد بگیرند. مطالعه ای در سال 1978 توسط والش و دیلر نشان داد که افراد مسن تر همچنین از تکنیک های دستور زبان و معناشناسی آگاهی بیشتری دارند. این آگاهی، تمرکز را آسان تر می کند. همچنین به بزرگسالان کمک می‌کند تا آنچه را که مطالعه می‌کنند بهتر درک کنند، که این امر منجر به پیشرفت سریع‌تر می‌شود.

 

مسابقه یادگیری زبان بزرگسالان و کودکان را تماشا کنید!

 اگرچه من قبلاً پایان را برای شما لو داده ام، ویدیوی لیز را ببینید که در آن موارد مختلفی که در یادگیری زبان، به نفع کودکان و بزرگسالان هستند، مقایسه می شوند و شما متوجه می‌شوید که زبان‌آموزان نهایی چه کسانی هستند… این ویدیو به زبان انگلیسی است، اما با خیال راحت زیرنویس را به یکی از شش زبان موجود فعال کنید.

هنوز فکر می کنید برای یادگیری یک زبان جدید خیلی پیر هستید؟ تنها مانعی که ممکن است افراد مسن با آن روبرو شوند، مشکلات بینایی است که می تواند خواندن بشکل آنلاین یا از روی تلفن هوشمند را دشوار کند. اما شما همیشه می توانید زوم(بزرگنمایی) کنید یا اندازه فونت را تغییر دهید تا کار را برای چشمان خود آسانتر کنید! بدون بهانه گیری، فقط دنبال راه حل باشید!

(MosaLingua Premium   نسخه تحت وب و موبایل) یادگیری زبان را آسان و راحت می کند، زیرا می توانید از آن در هر رایانه ای استفاده کنید. آن را امتحان کنید! بنابراین پاسخ به اینکه آیا می توانید در هر سنی زبان یاد بگیرید؟ بله! هست

 

منبع: https://www.languagecentre.ir/

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.