کد خبر : 34984 / /
/

خانه هوشمند و حقایقی درباره آن

خانه هوشمند، مکانی است که با استفاده از فناوری‌های مدرن و اینترنت اشیا (IoT)، امکان کنترل روشنایی، گرمایش و سرمایش، سیستم امنیتی، سیستم صوتی و برخی از لوازم الکتریکی را فراهم می‌کند. شاید دلیل نامگذاری ساختمان هوشمند دسترسی از راه دور و کنترل تجهیزات با اتصال به اینترنت باشد. تجهیزات هوشمند بسته به تکنولوژی تولید و پروتکل ارتباطی با استفاده از صدا (دستیار صوتی)، اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند یا نرم افزار رایانه قابل کنترل هستند. یک خانه هوشمند می تواند شامل امکانات متعددی باشد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

خانه هوشمند و حقایقی درباره آن

 

امکانات خانه هوشمند

سیستم های هوشمند امکانات زیادی در اختیار کاربران می گذارند. زیرساخت پروژه، برند تجهیزات مورد استفاده و همچنین بودجه در نظر گرفته شده از جمله نکات مهم در تعیین امکانات پروژه هستند.

کنترل روشنایی

 کنترل هوشمند روشنایی از جمله امکانات پایه خانه هوشمند است. سیستم های هوشمند سطوح مختلفی از دسترسی را برای کاربران فراهم می کنند. برخی از سیستم ها صرفا امکان خاموش و روشن کردن لامپ ها از طریق اپلیکیشن را فراهم می کنند. برخی دیگر امکان تنظیم میزان روشنایی را نیز در اختیار کاربران می گزارند.

 

 

امکان تغییر رنگ نورپردازی از جمله قابلیت های دیگر سیستم هوشمند در کنترل روشنایی است. پر واضح است که هر کدام از امکانات یاد شده نیاز به سخت افزار ویژه ای دارند که باید در پروژه نصب و راه اندازی شود. از جمله تجهیزات خانه هوشمند برای کنترل روشنایی می توان به کلید لمسی هوشمند، رله هوشمند و دیمر هوشمند اشاره کرد.

کنترل دما

با توجه به میزان  مصرف انرژی در سیستم های سرمایش و گرمایش و اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی، کنترل دما از جمله مسائل مهم در خانه هوشمند است. بسته به نوع سیستم مورد استفاده برای سرمایش و گرمایش، ابزارک کنترلی مورد استفاده ممکن است متفاوت باشد.

ترموستات هوشمند بهترین گزینه برای کنترل سرمایش و گرمایش است. این ابزارک ها توانایی ثابت نگه داشتن دما در یک حد مطلوب را دارند. دمای مطلوب توسط کاربر تعیین می شود و ترموستات ها با مدیریت عملکرد سیستم تهویه، دما را ثابت نگه می دارند.

34

 

 سیستم امنیتی هوشمند

امنیت از جمله پارامترهای مهم هر ساختمان است. در خانه هوشمند نیز راهکارهایی برای تامین امنیت در نظر گرفته شده است. دوربین‌ مداربسته، حسگرهای حرکتی و سنسورهای درب و پنجره از جمله ابزارک های امنیتی هوشمند است. این ابزارک ها می توانند عملکردهای متفاوتی در سیستم های مختلف داشته باشند.

عموما از سنسورها و دوربین ها به منظور هشدار ورود غیرمجاز استفاده می شود. همچنین به کمک سایر امکانات خانه هوشمند می توان سناریوهای امنیتی متفاوتی را در آن ها تعریف کرد.

35

 از جمله می توان به سناریوی شبیه سازی حضور اشاره کرد. با اجرای این سناریو زمانی که شما در منزل حضور ندارید، لامپ ها طبق روال همیشگی با تاریک شدن هوا روشن و در آخر شب خاموش می شوند. به این ترتیب کسی متوجه عدم حضور شما در منزل نمی شود.

همچنین می توان به کمک سیستم صوتی و سنسورهای تشخیص حرکت، سناریویی تعریف کرد که با ورود سارق پیام از پیش ضبط شده ای پخش شود:

"سارق گرامی به استحضار می رساند ورود غیرمجاز شما توسط سیستم تشخیص داده شده و به پلیس و مالک خانه اطلاع داده شده است. به زودی پلیس به اینجا مراجعه خواهد کرد. درها قفل شده اند و شما نمی توانید فرار کنید. خونسردی خود را حفظ کنید و منتظر رسیدن پلیس باشید."

کنترل لوازم برقی

از جمله بخش های دیگر خانه هوشمند می توان به کنترل لوازم برقی اشاره کرد. برخی از لوازم برقی قابلیت کنترل شدن با رله هوشمند را دارند. با نصب رله هوشمند در مسیر برق این لوازم می توان آن ها را به کمک اپلیکیشن کنترل کرد. نکته مهمی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، عدم امکان کنترل همه لوازم برقی به کمک سیستم هوشمند است.

اگر قصد استفاده از خانه هوشمند را دارید با یک تست ساده می توانید تعیین کنید چه دستگاه هایی قابلیت اتصال به سیستم هوشمند را دارند. وسیله مورد نظر را روشن کنید. سپس سیم برق آن را قطع کنید و پس از چند دقیقه وصل کنید. اگر با وصل مجدد برق دستگاه روشن شود، می توانید به کمک رله هوشمند آن را کنترل کنید. اغلب دستگاه هایی مانند ماشین لباسشویی و تلویزیون این قابلیت را ندارند.

زیرساخت ارتباطی خانه هوشمند

پس از بررسی مهمترین امکانات خانه هوشمند به بررسی زیرساخت ارتباطی آن می پردازیم. سیستم هوشمند با سیستم های سنتی یک تفاوت اساسی دارد. در سیستم های هوشمند علاوه بر خط انتقال قدرت، یک خط انتقال داده نیز بین نودهای مختلف شبکه برقرار می شود. این خط وظیفه تبادل داده بین نودهای مختلف شبکه و اینترنت را بر عهده دارد.

زیرساخت ارتباطی شبکه هوشمند می تواند از نوع بی سیم یا سیمی باشد. تکنولوژی های بی سیم انواع مختلفی دارند که از آن جمله می توان به ارتباط رادیویی، وای فای و بلوتوث اشاره کرد. همچنین ارتباط سیمی نیز استانداردهای متفاوتی دارد و می توان از rs485 و KNX به عنوان مهمترین آن ها نام برد.

36

عموما سیستم های هوشمند را براساس پروتکل ارتباطی و نه صرفا زیرساخت ارتباطی دسته بندی می کنند. پروتکل را می توان مجموعه زیرساخت و زبان ارتباطی تجهیزات دانست. تجهیزاتی که از یک پروتکل واحد استفاده می کنند قابلیت عملکرد در یک شبکه را دارند. هریک از پروتکل های هوشمندسازی ساختمان مزایا و معایبی دارند که درجای خود قابل بررسی است.

به صورت کلی اگر قصد راه اندازی خانه هوشمند برای ساختمان در حال استفاده را دارید، پروتکل های بی سیم انتخاب بهتری هستند. عدم نیاز به سیم کشی دوباره و تغییر زیرساخت مهمترین دلیل برای این انتخاب است. اما برای ساختمان های در حال ساخت می توان به راحتی از سیستم های سیمی استفاده کرد. برای انتخاب پروتکل ارتباطی از بین گزینه های موجود پس از تعیین امکانات مورد نیاز و میزان بودجه مورد نظر، بهتر است با یک کارشناس مشورت کنید.

جمع بندی

خانه هوشمند از جمله تکنولوژی های جدید است که به سرعت جای خود را در بین کاربران باز کرده است. امکانات متنوع قابل ارائه در این سیستم ها در کنار آسایش و سهولت دسترسی سبب اقبال بیشتر به آن ها شده است. همگام با شرکت های بزرگ حوزه تکنولوژی از جمله گوگل، اپل و الکسا، شرکت های ایرانی نیز گام های موثری در زمینه طراحی و تولید محصولات هوشمند برداشته اند.

یکی از شرکت های ایرانی پیشرو در این زمینه خانه هوشمند گلدور است. این شرکت با بهره مندی از دانش متخصصان بومی و به پشتوانه تجربه چندین ساله در این صنعت، محصولات درخور توجهی را روانه بازار کرده است. در حال حاضر سبد محصولات هوشمند این شرکت شامل کلید لمسی هوشمند، رله هوشمند و ترموستات هوشمند است. این ابزارک ها بخش عمده امکانات یک ساختمان هوشمند را فراهم می کنند.

اگر قصد هوشمندسازی ساختمان دارید لازم است دقت کافی را در زمینه انتخاب پروتکل تجهیزات داشته باشید. پروتکل ارتباطی خانه هوشمند تعیین کننده زیرساخت ارتباطی مورد نیاز است که باید برای بهره مندی از امکانات در پروژه اجرا شود. نظر شما در مورد استفاده از این تکنولوژی و امکانات آن چیست؟ آیا این قابلیت ها به میزان هزینه ای که برای آن ها می پردازیم می ارزد؟ چه چالش هایی در استفاده از این سیستم ها خواهیم داشت؟ در مقالات بعدی پاسخ این سوالات را خواهیم داد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.